`

To nasze początki:) Odwiedź nas jeszcze raz!

Aktualności

O historii, technice i pasji, czyli spotkanie z p. Zbigniewem Nowosielskim.

 

 

Wspomnienie Odzyskania Niepodleglości trwało w naszej szkole trochę dłużej niż zwykle. We wtorek, 15 listopada, gościliśmy Pana Zbigniewa Nowosielskiego - syna Kapitana Henryka Nowosielskiego ps. "Vickers", żołnierza września'39 i Armii Krajowej.

 

 


Pan Zbigniew Nowosielski zaangażowaÅ‚ siÄ™ w niedzielne Obchody 98 Rocznicy Odzyskania NiepodlegloÅ›ci, które odbywaÅ‚y siÄ™ w ostatniÄ… niedzielÄ™ w Seroczynie. To wÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki niemu mogliÅ›my zobaczyć rekonstrukcje pojazdów z czasów II wojny Å›wiatowej oraz Grupy Rekonstrukcyjne w strojach żoÅ‚nierzy wrzeÅ›nia. Pan Zbigniew udostÄ™pniÅ‚ nam również prywatne zbiry pamiÄ…tek po swoim ojcu - kapitanie Henryku Nowosielskim, żoÅ‚nierzu Armii Polskiej i partyzancie Armii Krajowej. PamiÄ…tki te zostaÅ‚y wyeksponowane na Wystawie w naszej sali gimnastycznej.

We wtorek, 15 listopada, p. Zbigniew Nowosielski spotkał się z naszymi uczniami.

 

 

 

 

W pierwszej części spotkania uczestniczyli nasi gimnazjaliÅ›ci. MiaÅ‚a ona trwać 45 minut, czyli jednÄ… godzinÄ™ lekcyjnÄ…, ale okazaÅ‚o siÄ™, że to zbyt maÅ‚o czasu. Pan Nowosielski piÄ™knie opowiadaÅ‚ nie tylko historiÄ™ swojego taty, ale przekazaÅ‚ również dużo informacji o swojej obecnej dziaÅ‚alnoÅ›ci w ramach Biura Rekonstrukcyjno-Technologicznego Zabytkowej Inżynierii Pojazdowej (BR-TZIP). Oprócz olbrzymiej wiedzy można byÅ‚o dostrzec ogromnÄ… pasjÄ™ i zamiÅ‚owanie do historii i historycznej techniki wojskowej.

 

 

 

 

 

Po gimnazjalistach przyszÅ‚a kolej na uczniów szkoÅ‚y podstawowej. Klasy IV-VI z równie wielkim zainteresowaniem wysÅ‚uchaÅ‚y już nieco krótszej - ze wzglÄ™du na obiad - opowieÅ›ci p. Zbigniewa.

Za ten czas, za spotkanie, za "zarażanie" nas pasją baaardzo dziękujemy! Wszystko wskazuje na to, że wiosną zrewanżujemy się p. Zbigniewowi i odwiedzimy jego Zagrodę w Ptakach k. Siennicy.

Wszystkich zainteresowanych dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… BR-TZIP odsyÅ‚amy na stronÄ™ http://www.br-tzip.pl/pl/start/o-nas/152-zbigniew-nowosielski.html  gdzie znajdziemy wiele historycznych ciekawostek i informacji zwiÄ…zanych z rekonstrukcji pojazdów wojskowych.

Wystawę pamiątek po kpt. Henryku Nowosielskim już niedługo będzie można obejrzeć Gminnym Ośrodku Kultury w Wodyniach.


Z przyrodÄ… za pan brat

 

 

 

 

Pod wymienionym w tytule hasÅ‚em uczniowie i nauczyciele ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ w Seroczynie realizowali Program edukacji ekologicznej, który miaÅ‚ zwrócić uwagÄ™ odbiorców na problem dewastacji i konieczność ochrony Å›rodowiska najbliższej okolicy. Program byÅ‚ sfinansowany przez przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Åšrodowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w kwocie 13908,27 zÅ‚ i GminÄ™ Wodynie w kwocie 2000 zÅ‚. WiÄ™kszość dziaÅ‚aÅ„ byÅ‚a prowadzona na terenie naszej Gminy.

 

 

 

 

WedÅ‚ug zaÅ‚ożeÅ„ Programu zostaÅ‚y zrealizowane różnorodne przedsiÄ™wziÄ™cia promujÄ…ce ekologiÄ™ i pogłębiajÄ…ce wiedzÄ™ ekologicznÄ…. Podzieleni na grupy projektowe uczniowie pod opiekÄ… nauczycieli wykonali dziaÅ‚ania, których efektem sÄ… foldery, prezentacje, plakaty, gazetki oraz ulotki informacyjne. Inauguracji programu dokonano podczas akcji „DzieÅ„ Ziemi”. OdbyÅ‚y siÄ™ akcje: „SprzÄ…tanie Åšwiata” i „DzieÅ„ bez zakupów”, w których udziaÅ‚ wziÄ™li wszyscy uczniowie. PozostaÅ‚e dziaÅ‚ania realizowaÅ‚y już poszczególne grupy projektowe.

 

 

 

 

 

Grupa p. Teresy Waszczak analizowaÅ‚a biologiczny stan jakoÅ›ci wody rzeki Åšwider. Uczniowie otrzymali informacje dotyczÄ…ce fauny i flory rzeki a na podstawie wystÄ™pujÄ…cych organizmów (bioindykatorów) ocenili stan czystoÅ›ci wody. DokonujÄ…c ewidencji form ochrony przyrody Gminy Wodynie uczniowie poznali atrakcje przyrodnicze Å›rodowiska lokalnego oraz ocenili stan przyrody najbliższej okolicy. Kolejne dziaÅ‚anie - realizacja projektu edukacyjnego pt.: Czy wiesz czym oddychasz? przyczyniÅ‚o siÄ™ do uzyskania Å›wiadomoÅ›ci nt. szkodliwoÅ›ci spalania odpadów w kotÅ‚owniach przydomowych. Ulotki informacyjne, które trafiÅ‚y do Å›rodowiska lokalnego przyczyniÅ‚y siÄ™ do podniesienia Å›wiadomoÅ›ci ekologicznej a tym samym poprawy stanu Å›rodowiska.      

 

 

           

 

 

Kolejna grupa pod opiekÄ… p. Marzeny SzymaÅ„skiej analizowaÅ‚a budowÄ™ doliny rzecznej, formy dziaÅ‚alnoÅ›ci i funkcje rzeki. Podczas wyjazdu edukacyjnego do TatrzaÅ„skiego Parku Narodowego uczniowie poznali specyfikÄ™ Å›rodowiska prawnie chronionego. Gazetka Å›cienna przybliżyÅ‚a wszystkim postać Å›w. Franciszka jako patrona ekologów zaÅ› plakaty promujÄ…ce DzieÅ„ bez Zakupów byÅ‚y formÄ… protestu przeciw nadmiernemu konsumpcjonizmowi. Uczniowie zrozumieli, że bezmyÅ›lne kupowanie rzeczy niepotrzebnych, to zwiÄ™kszenie ich produkcji, które wiąże siÄ™ z negatywnymi zmianami w Å›rodowisku.

 

 

 

 

Grupa p. Jana Polaka zajęła siÄ™ z kolei tematem odnawialnych źródeÅ‚ energii. Uczniowie poznali alternatywne źródÅ‚a energii z uwzglÄ™dnieniem niekonwencjonalnych metod wytwarzania energii na terenie Gminy Wodynie. Podczas wyjazdu i wyjÅ›cia edukacyjnego uczniowie poznali zasadÄ™ dziaÅ‚ania stacji uzdatniania wody i stacji oczyszczania Å›cieków. Warsztaty wyjazdowe do Centrum Edukacji Przyrodniczo-Ekologicznej przy Ogrodzie Botanicznym Polskiej Akademii Nauk w Powsinie poszerzyÅ‚y wiedzÄ™ na temat różnorodnoÅ›ci Å›wiata roÅ›lin i bioindykatorów. Podczas warsztatów uczniowie samodzielnie wykonali preparaty mikroskopowe, dokonali ich obserwacji i analizy.

Ostatnia grupa pod opiekÄ… p. Moniki ÅšwiÄ™tochowskiej dokonaÅ‚a analizy chemicznej próbek wody i gleby z różnych źródeÅ‚ i miejsc najbliższej okolicy.

  

 

 

 

 

Przygotowane podczas realizacji projektu prezentacje multimedialne, plakaty, gazetki, ulotki informacyjne oraz dokumentacja fotograficzna posÅ‚użą do dalszej pracy z mÅ‚odzieżą i wspóÅ‚pracy ze Å›rodowiskiem lokalnym; bÄ™dÄ… też  wykorzystywane jako materiaÅ‚ edukacyjny do przeprowadzania zajęć o tematyce ekologicznej (podobnie zakupione plansze edukacyjne, zestawy do analizy biochemicznej czy gry i wydawnictwa o tematyce ekologicznej).

 

 

  

 

Zakupione w ramach Projektu wyposażenie Pracowni Ekologicznej  pozwoli na uatrakcyjnienie form zajęć i monitorowanie stanu  Å›rodowiska najbliższej okolicy.

Marzena Szymańska

Historia

()