`

To nasze początki:) Odwiedź nas jeszcze raz!

Aktualności

Down obok mnie, czyli sztuka akceptacji...

 

 

Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z ZespoÅ‚em Downa Bardziej Kochani jest organizatorem konkursu literackiego przeznaczonego dla mÅ‚odzieży szkóÅ‚ gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Konkurs ten nosi tytuÅ‚ „Down obok mnie” i dotychczas odbyÅ‚y siÄ™ jego cztery edycje. W roku 2010, 2011,2012, 2013. Tegoroczna, piÄ…ta edycja tego konkursu przeznaczona byÅ‚a dla mÅ‚odzieży z województwa mazowieckiego. W konkursie tym wzięła udziaÅ‚ uczennica naszego gimnazjum - Ania Eleryk.

 


23 listopada, w sali widowiskowej UrzÄ™du Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy obyÅ‚o siÄ™ uroczyste podsumowanie i ogÅ‚oszenie wyników konkursu literackiego „Down obok mnie 2016” skierowanego do uczniów szkóÅ‚ gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z województwa mazowieckiego.

W tym roku na konkurs wpÅ‚ynęło 199 prac z 86. mazowieckich szkóÅ‚, w tym 63. gimnazjów i 23 szkóÅ‚ ponadgimnazjalnych. WÅ›ród zgÅ‚oszonych byÅ‚a również praca pt."NiezwykÅ‚a Trisomia" Anny Eleryk, uczennicy klasy pierwszej naszego gimnazjum.

 

 

 

 

 

Z całą pewnoÅ›ciÄ… to trudny temat. JednoczeÅ›nie jednak bardzo piÄ™kny. PodkreÅ›laÅ‚a to również oceniajÄ…ca prace prof. Elżbieta Zakrzewska, która gratulowaÅ‚a wszystkim uczestnikom odwagi i olbrzymiej empatii. My również gratulujemy naszej reprezentantce, która - chociaż nie otrzymaÅ‚a nagrody - to zdobyÅ‚a na pewno ciekawe i ważne doÅ›wiadczenie.

Nagrodzonych zostaÅ‚o dziesięć prac. Laureaci konkursu otrzymali dyplomy i nagrody, a każdemu uczestnikowi konkursu oraz nauczycielom - opiekunom zostaÅ‚y wrÄ™czone podziÄ™kowania i upominki.

W czasie spotkania odbyÅ‚a siÄ™ projekcja piÄ™knego i mÄ…drego filmu "Daniel", którego bohaterami sÄ… podopieczni Fundacji.

Na uroczystoÅ›ci byli obecni burmistrzowie dzielnicy Bielany : Tomasz Mencina i WÅ‚odzimierz PiÄ…tkowski oraz przedstawiciel MCPS Tomasz Osadnik.

ZachÄ™camy do bliższego poznania problemów osób dotniÄ™tych ZespoÅ‚em Downa oraz ich rodzin. Empatii można siÄ™ również nauczyć, a przynajmniej warto spróbować.

 

Zachęcamy do odwiedzenia: http://www.bardziejkochani.pl/

                                                      https://www.facebook.com/bkochani/?fref=ts

 

  

 

 


Z przyrodÄ… za pan brat

 

 

 

 

Pod wymienionym w tytule hasÅ‚em uczniowie i nauczyciele ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ w Seroczynie realizowali Program edukacji ekologicznej, który miaÅ‚ zwrócić uwagÄ™ odbiorców na problem dewastacji i konieczność ochrony Å›rodowiska najbliższej okolicy. Program byÅ‚ sfinansowany przez przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Åšrodowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w kwocie 13908,27 zÅ‚ i GminÄ™ Wodynie w kwocie 2000 zÅ‚. WiÄ™kszość dziaÅ‚aÅ„ byÅ‚a prowadzona na terenie naszej Gminy.

 

 

 

 

WedÅ‚ug zaÅ‚ożeÅ„ Programu zostaÅ‚y zrealizowane różnorodne przedsiÄ™wziÄ™cia promujÄ…ce ekologiÄ™ i pogłębiajÄ…ce wiedzÄ™ ekologicznÄ…. Podzieleni na grupy projektowe uczniowie pod opiekÄ… nauczycieli wykonali dziaÅ‚ania, których efektem sÄ… foldery, prezentacje, plakaty, gazetki oraz ulotki informacyjne. Inauguracji programu dokonano podczas akcji „DzieÅ„ Ziemi”. OdbyÅ‚y siÄ™ akcje: „SprzÄ…tanie Åšwiata” i „DzieÅ„ bez zakupów”, w których udziaÅ‚ wziÄ™li wszyscy uczniowie. PozostaÅ‚e dziaÅ‚ania realizowaÅ‚y już poszczególne grupy projektowe.

 

 

 

 

 

Grupa p. Teresy Waszczak analizowaÅ‚a biologiczny stan jakoÅ›ci wody rzeki Åšwider. Uczniowie otrzymali informacje dotyczÄ…ce fauny i flory rzeki a na podstawie wystÄ™pujÄ…cych organizmów (bioindykatorów) ocenili stan czystoÅ›ci wody. DokonujÄ…c ewidencji form ochrony przyrody Gminy Wodynie uczniowie poznali atrakcje przyrodnicze Å›rodowiska lokalnego oraz ocenili stan przyrody najbliższej okolicy. Kolejne dziaÅ‚anie - realizacja projektu edukacyjnego pt.: Czy wiesz czym oddychasz? przyczyniÅ‚o siÄ™ do uzyskania Å›wiadomoÅ›ci nt. szkodliwoÅ›ci spalania odpadów w kotÅ‚owniach przydomowych. Ulotki informacyjne, które trafiÅ‚y do Å›rodowiska lokalnego przyczyniÅ‚y siÄ™ do podniesienia Å›wiadomoÅ›ci ekologicznej a tym samym poprawy stanu Å›rodowiska.      

 

 

           

 

 

Kolejna grupa pod opiekÄ… p. Marzeny SzymaÅ„skiej analizowaÅ‚a budowÄ™ doliny rzecznej, formy dziaÅ‚alnoÅ›ci i funkcje rzeki. Podczas wyjazdu edukacyjnego do TatrzaÅ„skiego Parku Narodowego uczniowie poznali specyfikÄ™ Å›rodowiska prawnie chronionego. Gazetka Å›cienna przybliżyÅ‚a wszystkim postać Å›w. Franciszka jako patrona ekologów zaÅ› plakaty promujÄ…ce DzieÅ„ bez Zakupów byÅ‚y formÄ… protestu przeciw nadmiernemu konsumpcjonizmowi. Uczniowie zrozumieli, że bezmyÅ›lne kupowanie rzeczy niepotrzebnych, to zwiÄ™kszenie ich produkcji, które wiąże siÄ™ z negatywnymi zmianami w Å›rodowisku.

 

 

 

 

Grupa p. Jana Polaka zajęła siÄ™ z kolei tematem odnawialnych źródeÅ‚ energii. Uczniowie poznali alternatywne źródÅ‚a energii z uwzglÄ™dnieniem niekonwencjonalnych metod wytwarzania energii na terenie Gminy Wodynie. Podczas wyjazdu i wyjÅ›cia edukacyjnego uczniowie poznali zasadÄ™ dziaÅ‚ania stacji uzdatniania wody i stacji oczyszczania Å›cieków. Warsztaty wyjazdowe do Centrum Edukacji Przyrodniczo-Ekologicznej przy Ogrodzie Botanicznym Polskiej Akademii Nauk w Powsinie poszerzyÅ‚y wiedzÄ™ na temat różnorodnoÅ›ci Å›wiata roÅ›lin i bioindykatorów. Podczas warsztatów uczniowie samodzielnie wykonali preparaty mikroskopowe, dokonali ich obserwacji i analizy.

Ostatnia grupa pod opiekÄ… p. Moniki ÅšwiÄ™tochowskiej dokonaÅ‚a analizy chemicznej próbek wody i gleby z różnych źródeÅ‚ i miejsc najbliższej okolicy.

  

 

 

 

 

Przygotowane podczas realizacji projektu prezentacje multimedialne, plakaty, gazetki, ulotki informacyjne oraz dokumentacja fotograficzna posÅ‚użą do dalszej pracy z mÅ‚odzieżą i wspóÅ‚pracy ze Å›rodowiskiem lokalnym; bÄ™dÄ… też  wykorzystywane jako materiaÅ‚ edukacyjny do przeprowadzania zajęć o tematyce ekologicznej (podobnie zakupione plansze edukacyjne, zestawy do analizy biochemicznej czy gry i wydawnictwa o tematyce ekologicznej).

 

 

  

 

Zakupione w ramach Projektu wyposażenie Pracowni Ekologicznej  pozwoli na uatrakcyjnienie form zajęć i monitorowanie stanu  Å›rodowiska najbliższej okolicy.

Marzena Szymańska

Historia

()