`

To nasze początki:) Odwiedź nas jeszcze raz!

Aktualności

Między wierszami, czyli recytatorski sukces w Chlewiskach.

 

 

W ciÄ…gu kilku ostatnich lat mogliÅ›my przywyknąć do sukcesów naszych uczniów w konkursach recytatorskich. DotyczyÅ‚o to jednak przede wszystkim uczniów szkoÅ‚y podstawowej i Konkursu im. Kornela MakuszyÅ„skiego. W tym roku w recytatorskie szranki stanÄ™li także gimnazjaliÅ›ci.

 


Konkurs Recytatorski "MiÄ™dzy wierszami", adresowany do uczniów gimnazjów, w tym roku odbywaÅ‚ siÄ™ już po raz trzynasty. Nasze gimnazjum zgÅ‚osiÅ‚o udziaÅ‚ trzech reprezentantów, którzy 20 marca, w poniedziaÅ‚ek, udali siÄ™ do Chlewisk, gdzie w Domu Pracy Twórczej "Reymontówka" miaÅ‚y odbyć siÄ™ eliminacje powiatowe tego Konkursu. NaszÄ… szkołę reprezentowaÅ‚y Anna Eleryk i Alicja Miszta z klasy pierwszej oraz Konrad Maciejewski z klasy drugiej.

 

 

 

 

 

 

Konkurencja byÅ‚a silna, zgÅ‚oszonych bowiem zostaÅ‚o 33 recytatorów z piÄ™tnastu gimnazjów z terenu powiatu siedleckiego. Prezentacje oceniaÅ‚o jury w skÅ‚adzie Halina Tunkiewicz, Maria Gaciong oraz Anna Kaźmierczak - SoÅ‚oducha. Każdy uczestnik prezentowaÅ‚ dwa utwory: wiersz i fragment prozy. Nasi uczniowie wystÄ…pili w drugiej części Konkursu z nastÄ™pujÄ…cym repertuarem:

  • Alicja Miszta - wiersz "Nienawiść" WisÅ‚awy Szymborskiej i proza "Ludzie bezdomni" Stefan Å»eromski;
  • Konrad Maciejewski - wiersz "NajmÅ‚odszym żoÅ‚nierzom" Tadeusza Szymy i proza "Galop'44"  Moniki Kowaleczko Szumowskiej;
  • Anna Eleryk - wiersz  "Droga niewybrana" Roberta Frosta i proza "Quo vadis" Henryka Sienkiewicza.

Po wystÄ™pie ostatniego recytatora przewodniczÄ…ca jury ogÅ‚osiÅ‚a przerwÄ™, w czasie której jurorzy dokonywali trudnej oceny, a uczestnicy konkursu - wraz z opiekunami - zostali zaproszeni na pyszne pierogi!

W koÅ„cu przyszedÅ‚ czas ogÅ‚oszenia wyników. Najpierw wszyscy uczestnicy oraz przygotowujÄ…cy otrzymali pamiÄ…tkowe dyplomy. NastÄ™pnie zostaÅ‚y wrÄ™czone wyróżnienia, a na koniec Starosta Siedlecki, Pan Dariusz Stopa, wrÄ™czyÅ‚ nagrody trójce Laureatów. I tutaj wielka radość: jednÄ… z nagrodzonych zostaÅ‚a Ania Eleryk! Ania awansowaÅ‚a w ten sposób do FinaÅ‚u konkursu, który odbÄ™dzie siÄ™ 7 kwietnia w Sali Podlasie MOK w Siedlcach. OtrzymaÅ‚a również nagrodÄ™ książkowÄ… i dyplom, a także weźmie udziaÅ‚ w w MiÄ™dzynarodowych Warsztatach Teatralnych organizowanych w okresie wakacyjnym w Domu Pracy Twórczej „Reymontówka”.  MiÄ™dzynarodowe Warsztaty Teatralne to cykliczne wydarzenie organizowane w ramach wspóÅ‚pracy miÄ™dzynarodowej Powiatu Siedleckiego z samorzÄ…dami z Francji (Miasto Nevers) i Niemiec (Powiat Oberhavel).

 

Ani, Alicji i Konradowi serdecznie gratulujemy występu!

 

 


Z przyrodÄ… za pan brat

 

 

 

 

Pod wymienionym w tytule hasÅ‚em uczniowie i nauczyciele ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ w Seroczynie realizowali Program edukacji ekologicznej, który miaÅ‚ zwrócić uwagÄ™ odbiorców na problem dewastacji i konieczność ochrony Å›rodowiska najbliższej okolicy. Program byÅ‚ sfinansowany przez przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Åšrodowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w kwocie 13908,27 zÅ‚ i GminÄ™ Wodynie w kwocie 2000 zÅ‚. WiÄ™kszość dziaÅ‚aÅ„ byÅ‚a prowadzona na terenie naszej Gminy.

 

 

 

 

WedÅ‚ug zaÅ‚ożeÅ„ Programu zostaÅ‚y zrealizowane różnorodne przedsiÄ™wziÄ™cia promujÄ…ce ekologiÄ™ i pogłębiajÄ…ce wiedzÄ™ ekologicznÄ…. Podzieleni na grupy projektowe uczniowie pod opiekÄ… nauczycieli wykonali dziaÅ‚ania, których efektem sÄ… foldery, prezentacje, plakaty, gazetki oraz ulotki informacyjne. Inauguracji programu dokonano podczas akcji „DzieÅ„ Ziemi”. OdbyÅ‚y siÄ™ akcje: „SprzÄ…tanie Åšwiata” i „DzieÅ„ bez zakupów”, w których udziaÅ‚ wziÄ™li wszyscy uczniowie. PozostaÅ‚e dziaÅ‚ania realizowaÅ‚y już poszczególne grupy projektowe.

 

 

 

 

 

Grupa p. Teresy Waszczak analizowaÅ‚a biologiczny stan jakoÅ›ci wody rzeki Åšwider. Uczniowie otrzymali informacje dotyczÄ…ce fauny i flory rzeki a na podstawie wystÄ™pujÄ…cych organizmów (bioindykatorów) ocenili stan czystoÅ›ci wody. DokonujÄ…c ewidencji form ochrony przyrody Gminy Wodynie uczniowie poznali atrakcje przyrodnicze Å›rodowiska lokalnego oraz ocenili stan przyrody najbliższej okolicy. Kolejne dziaÅ‚anie - realizacja projektu edukacyjnego pt.: Czy wiesz czym oddychasz? przyczyniÅ‚o siÄ™ do uzyskania Å›wiadomoÅ›ci nt. szkodliwoÅ›ci spalania odpadów w kotÅ‚owniach przydomowych. Ulotki informacyjne, które trafiÅ‚y do Å›rodowiska lokalnego przyczyniÅ‚y siÄ™ do podniesienia Å›wiadomoÅ›ci ekologicznej a tym samym poprawy stanu Å›rodowiska.      

 

 

           

 

 

Kolejna grupa pod opiekÄ… p. Marzeny SzymaÅ„skiej analizowaÅ‚a budowÄ™ doliny rzecznej, formy dziaÅ‚alnoÅ›ci i funkcje rzeki. Podczas wyjazdu edukacyjnego do TatrzaÅ„skiego Parku Narodowego uczniowie poznali specyfikÄ™ Å›rodowiska prawnie chronionego. Gazetka Å›cienna przybliżyÅ‚a wszystkim postać Å›w. Franciszka jako patrona ekologów zaÅ› plakaty promujÄ…ce DzieÅ„ bez Zakupów byÅ‚y formÄ… protestu przeciw nadmiernemu konsumpcjonizmowi. Uczniowie zrozumieli, że bezmyÅ›lne kupowanie rzeczy niepotrzebnych, to zwiÄ™kszenie ich produkcji, które wiąże siÄ™ z negatywnymi zmianami w Å›rodowisku.

 

 

 

 

Grupa p. Jana Polaka zajęła siÄ™ z kolei tematem odnawialnych źródeÅ‚ energii. Uczniowie poznali alternatywne źródÅ‚a energii z uwzglÄ™dnieniem niekonwencjonalnych metod wytwarzania energii na terenie Gminy Wodynie. Podczas wyjazdu i wyjÅ›cia edukacyjnego uczniowie poznali zasadÄ™ dziaÅ‚ania stacji uzdatniania wody i stacji oczyszczania Å›cieków. Warsztaty wyjazdowe do Centrum Edukacji Przyrodniczo-Ekologicznej przy Ogrodzie Botanicznym Polskiej Akademii Nauk w Powsinie poszerzyÅ‚y wiedzÄ™ na temat różnorodnoÅ›ci Å›wiata roÅ›lin i bioindykatorów. Podczas warsztatów uczniowie samodzielnie wykonali preparaty mikroskopowe, dokonali ich obserwacji i analizy.

Ostatnia grupa pod opiekÄ… p. Moniki ÅšwiÄ™tochowskiej dokonaÅ‚a analizy chemicznej próbek wody i gleby z różnych źródeÅ‚ i miejsc najbliższej okolicy.

  

 

 

 

 

Przygotowane podczas realizacji projektu prezentacje multimedialne, plakaty, gazetki, ulotki informacyjne oraz dokumentacja fotograficzna posÅ‚użą do dalszej pracy z mÅ‚odzieżą i wspóÅ‚pracy ze Å›rodowiskiem lokalnym; bÄ™dÄ… też  wykorzystywane jako materiaÅ‚ edukacyjny do przeprowadzania zajęć o tematyce ekologicznej (podobnie zakupione plansze edukacyjne, zestawy do analizy biochemicznej czy gry i wydawnictwa o tematyce ekologicznej).

 

 

  

 

Zakupione w ramach Projektu wyposażenie Pracowni Ekologicznej  pozwoli na uatrakcyjnienie form zajęć i monitorowanie stanu  Å›rodowiska najbliższej okolicy.

Marzena Szymańska

Historia

()