`

To nasze początki:) Odwiedź nas jeszcze raz!

Aktualności

155 Rocznica Wubuchu Powstania Styczniowego, czyli droga do niepodległości...

Rocznica Powstania Styczniowego jest w naszej szkole zawsze obchodzona szczególnie uroczyÅ›cie. Przecież nasz Patron, ks. Wawrzyniec Lewandowski, to bohater tego wÅ‚aÅ›nie Powstania. Wspominamy wiÄ™c tÄ™ datÄ™ pamiÄ™tajÄ…c również o ofierze życia zÅ‚ożonej przez wielu naszych przodków dla niepodlegÅ‚oÅ›ci i wolnoÅ›ci Ojczyzny.

 


W tym roku wspomnienie Powstania Styczniowego w naszym szkolnym kalendarzu, ze względu na ferie zimowe, znalazło swoje miejsce na poczatku lutego. Część artystyczną przygotowali uczniowie klasy V pod kierunkiem p. Eulalii Waszczak. Oprawę muzyczną przygotował p. Krzysztof Izdebski.

To byÅ‚ prawdziwie Å›wiÄ…teczny i bardzo uroczysty dzieÅ„: pierwszy raz, zgodnie z nowym ceremoniaÅ‚em szkoÅ‚y, wszyscy (no...może prawie wszyscy uczniowie) byli ubrani w stroje galowe. Wiadomo, że nie szata zdobi czÅ‚owieka, ale z pewnoÅ›ciÄ… strój galowy dodaje blasku i nadaje uroczystoÅ›ci szczególnego, podniosÅ‚ego charakteru. Z pewnoÅ›ciÄ… należy jeszcze "popracować" nad szczegóÅ‚ami, ale sama idea wydaje siÄ™ być strzaÅ‚em w dziesiÄ…tkÄ™.

 

 

 

 

 

 

 

 

Na zakoÅ„czenie uroczystego apelu odbyÅ‚o siÄ™ podsumowanie konkursu "Utrwalenie wspomnieÅ„ na temat historii Seroczyna i okolicznych miejscowoÅ›ci", który zostaÅ‚ przygotowany przez Klub Historyczno - Kolekcjonerski im. B. Wernera, we wspóÅ‚pracy z naszÄ… szkołą. PamiÄ…tkowe nagrody otrzymali: Maria Åšwierczewska (VI), Alicja Miszta (II gim.) i Adam WideÅ„ski (III gim.).

 

 

 

 

 

 

Filmowa relacja:

 

 

 

 


Z przyrodÄ… za pan brat

 

 

 

 

Pod wymienionym w tytule hasÅ‚em uczniowie i nauczyciele ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ w Seroczynie realizowali Program edukacji ekologicznej, który miaÅ‚ zwrócić uwagÄ™ odbiorców na problem dewastacji i konieczność ochrony Å›rodowiska najbliższej okolicy. Program byÅ‚ sfinansowany przez przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Åšrodowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w kwocie 13908,27 zÅ‚ i GminÄ™ Wodynie w kwocie 2000 zÅ‚. WiÄ™kszość dziaÅ‚aÅ„ byÅ‚a prowadzona na terenie naszej Gminy.

 

 

 

 

WedÅ‚ug zaÅ‚ożeÅ„ Programu zostaÅ‚y zrealizowane różnorodne przedsiÄ™wziÄ™cia promujÄ…ce ekologiÄ™ i pogłębiajÄ…ce wiedzÄ™ ekologicznÄ…. Podzieleni na grupy projektowe uczniowie pod opiekÄ… nauczycieli wykonali dziaÅ‚ania, których efektem sÄ… foldery, prezentacje, plakaty, gazetki oraz ulotki informacyjne. Inauguracji programu dokonano podczas akcji „DzieÅ„ Ziemi”. OdbyÅ‚y siÄ™ akcje: „SprzÄ…tanie Åšwiata” i „DzieÅ„ bez zakupów”, w których udziaÅ‚ wziÄ™li wszyscy uczniowie. PozostaÅ‚e dziaÅ‚ania realizowaÅ‚y już poszczególne grupy projektowe.

 

 

 

 

 

Grupa p. Teresy Waszczak analizowaÅ‚a biologiczny stan jakoÅ›ci wody rzeki Åšwider. Uczniowie otrzymali informacje dotyczÄ…ce fauny i flory rzeki a na podstawie wystÄ™pujÄ…cych organizmów (bioindykatorów) ocenili stan czystoÅ›ci wody. DokonujÄ…c ewidencji form ochrony przyrody Gminy Wodynie uczniowie poznali atrakcje przyrodnicze Å›rodowiska lokalnego oraz ocenili stan przyrody najbliższej okolicy. Kolejne dziaÅ‚anie - realizacja projektu edukacyjnego pt.: Czy wiesz czym oddychasz? przyczyniÅ‚o siÄ™ do uzyskania Å›wiadomoÅ›ci nt. szkodliwoÅ›ci spalania odpadów w kotÅ‚owniach przydomowych. Ulotki informacyjne, które trafiÅ‚y do Å›rodowiska lokalnego przyczyniÅ‚y siÄ™ do podniesienia Å›wiadomoÅ›ci ekologicznej a tym samym poprawy stanu Å›rodowiska.      

 

 

           

 

 

Kolejna grupa pod opiekÄ… p. Marzeny SzymaÅ„skiej analizowaÅ‚a budowÄ™ doliny rzecznej, formy dziaÅ‚alnoÅ›ci i funkcje rzeki. Podczas wyjazdu edukacyjnego do TatrzaÅ„skiego Parku Narodowego uczniowie poznali specyfikÄ™ Å›rodowiska prawnie chronionego. Gazetka Å›cienna przybliżyÅ‚a wszystkim postać Å›w. Franciszka jako patrona ekologów zaÅ› plakaty promujÄ…ce DzieÅ„ bez Zakupów byÅ‚y formÄ… protestu przeciw nadmiernemu konsumpcjonizmowi. Uczniowie zrozumieli, że bezmyÅ›lne kupowanie rzeczy niepotrzebnych, to zwiÄ™kszenie ich produkcji, które wiąże siÄ™ z negatywnymi zmianami w Å›rodowisku.

 

 

 

 

Grupa p. Jana Polaka zajęła siÄ™ z kolei tematem odnawialnych źródeÅ‚ energii. Uczniowie poznali alternatywne źródÅ‚a energii z uwzglÄ™dnieniem niekonwencjonalnych metod wytwarzania energii na terenie Gminy Wodynie. Podczas wyjazdu i wyjÅ›cia edukacyjnego uczniowie poznali zasadÄ™ dziaÅ‚ania stacji uzdatniania wody i stacji oczyszczania Å›cieków. Warsztaty wyjazdowe do Centrum Edukacji Przyrodniczo-Ekologicznej przy Ogrodzie Botanicznym Polskiej Akademii Nauk w Powsinie poszerzyÅ‚y wiedzÄ™ na temat różnorodnoÅ›ci Å›wiata roÅ›lin i bioindykatorów. Podczas warsztatów uczniowie samodzielnie wykonali preparaty mikroskopowe, dokonali ich obserwacji i analizy.

Ostatnia grupa pod opiekÄ… p. Moniki ÅšwiÄ™tochowskiej dokonaÅ‚a analizy chemicznej próbek wody i gleby z różnych źródeÅ‚ i miejsc najbliższej okolicy.

  

 

 

 

 

Przygotowane podczas realizacji projektu prezentacje multimedialne, plakaty, gazetki, ulotki informacyjne oraz dokumentacja fotograficzna posÅ‚użą do dalszej pracy z mÅ‚odzieżą i wspóÅ‚pracy ze Å›rodowiskiem lokalnym; bÄ™dÄ… też  wykorzystywane jako materiaÅ‚ edukacyjny do przeprowadzania zajęć o tematyce ekologicznej (podobnie zakupione plansze edukacyjne, zestawy do analizy biochemicznej czy gry i wydawnictwa o tematyce ekologicznej).

 

 

  

 

Zakupione w ramach Projektu wyposażenie Pracowni Ekologicznej  pozwoli na uatrakcyjnienie form zajęć i monitorowanie stanu  Å›rodowiska najbliższej okolicy.

Marzena Szymańska

Historia

()